banner

Čtyři zdroje dat, které nepoužíváte

(Vyšlo v časopisu DIREKT, autor: Petr Nachtmann)

Žijeme v báječné době. Je k dispozici velké množství zdrojů dat pro optimalizaci webů, některé dokonce zdarma. Přesto vývojáři, správci a konzultanti používají jen malou menšinu informací, které mohou dostat. Povíme si o čtyřech cestičkách ke zlepšení webu, které skoro určitě zatím nepoužíváte.

Evergreenem při vyhodnocování provozu na webu jsou u nás i celosvětově Google Analytics. Konzultanti se naučili využívat také statistiky klíčových slov v Google Webmaster Tools, z téhož nástroje si nechávají posílat notifikace o případných technických problémech. Ovšem užitečných dat je tam daleko více.

 

Posouzení informační architektury pomocí Google Webmaster Tools

V sekci Návštěvnost z vyhledávání -> Vyhledávací dotazy najdeme nejen statistiky klíčových slov pro daný web, ale také „Nejvýznamnější stránky“, které se pro daný web nejčastěji objevují ve výsledcích vyhledávání. Když si jejich žebříček vyexportujeme, můžeme jej snadno porovnat s žebříčkem stránek, na které vede nejvíce interních odkazů (Návštěvnost z vyhledávání -> Interní odkazy). Ten si vyexportujeme také. Během pár minut lze vytvořit dva seznamy stránek na webu:

1) Významné stránky, které se často objevují ve výsledcích vyhledávání, přestože na ně málo odkazujeme. Například důležité kategorie či produkty v e-shopu. Odkazy na tyto stránky je vhodné v interní struktuře webu posílit.

2) Stránky, na které hodně odkazujeme, ale ve výsledcích vyhedávání se objevují málo. Příčinou může být technický problém na stránce či nekvalitní obsah, ještě častěji však stránka ve skutečnosti není zajímavá pro zákazníky. Například nějaký byrokratický dokument. Takové stránky bychom v informační architektuře webu měli odsunout do pozadí.

 

Bing Webmaster Tools aneb méně je někdy více

Vyhledávač Bing se v naší zemi prakticky nepoužívá a v dohledné době s tím nic nenadělá ani jeho prosazování v nových verzích Windows a Windows Phone. Přesto má smysl aktivovat si pro svůj web zdarma profil v Bing Webmaster Tools a sledovat data webu.

Zatímco roboti Google jsou neúnavní a snaží se zmapovat weby co nejkompletněji, roboti Seznamu a vyhledávače Bing jsou vybíravější, výpadky webů či odkazy na neexistující stránky je může odradit. Pomohly by nám na českém Internetu hypotetické „Seznam Webmaster Tools“, ty však nejsou k dispozici (je zajímavé, že ruský dominantní vyhledávač Yandex takovou funkcí disponuje a webmasterům ruskojazyčných stránek nabízí data pod názvem Yandex.Webmaster).

Bing Webmaster Tools zpravidla poskytují oproti Google Webmaster Tools data o méně problémech daného webu, jsou to však zpravidla ty nejdůležitější.

 

MajesticSEO.com nejen pro sledování zpětných odkazů

Hodně SEO konzultantů využívá službu MajesticSEO.com pro sledování kvality, kvantity a rozmanitosti zpětných odkazů vedoucích na weby klientů, případně na weby konkurence. Jedná se o placenou službu, pro vlastní weby je však možné ji aktivovat zdarma. Majestic SEO používá vlastní roboty pro mapování globálního webu, podobně jako Google či Bing. V poslední době zpřítupňuje i informace o případných technických problémech, na které roboti narazili.

Je možné si nechat zdarma vypsat nejvýznamnější stránky na vlastním webu z pohledu Majestic SEO, report je nazván Pages. Pokud si jej vyexportujete, dá se report seřadit a filtrovat dle výsledku poslední návštěvy robota na jednotlivých stránkách. Zdá se, že tato data nevyužívají ani renomované weby, dochází pak k dlouhodobému výskytu průšvihů.

 

PageSpeed Insights aneb co když náš web není rychlý, i když si to myslíme

Svižné webové stránky vedou k více konverzím (zkušenost Amazonu i Walmartu), respektive k vyššímu počtu impresí (zkušenost obsahových a zpravodajských webů). Okolnosti jsou zdánlivě nakloněny zrychlování webů: Roste výkon PC i serverů, roste přenosová kapacita Internetu. Jenže situace se zhoršuje, na vině jsou stále objemnější stránky, více interaktivních prvků na nich, možná i klesající úroveň vývojářů. Navíc stoupá podíl návštěv webu z mobilních zařízení, jejichž rychlost i konektivita jsou zpravidla horší než u PC. Naštěstí jsou k dispozici analyzátory rychlosti webů WebPageTest.org, GTmetrix.com a zejména Google PageSpeed Insights, který je v současnosti vyvíjen asi nejintenzivněj.

Zmíněným nástrojům předložíte webovou stránku, tu zkusí načíst jako webový prohlížeč (tj. včetně obrázků a dalších vymožeností) a sdělí, čím je způsobena případná pomalost. I na renomovaných webech pak objevujeme ostudná opomenutí, analyzátory je dokáží ohodnotit a doporučit opravy.

 

Nejtěžší je práce s lidmi

Analýza dat z nástrojů, které jsme si ukázali, je rychlá a příjemná. Připravte se, že nejvíc času a sil zabere prosazení náprav na schůzkách s dodavateli.

 
Nahoru
 
Sdílet na: